Cum s-a dus Culcer să-l toarne pe Sassu la Ambasada SUA


● Rodica Culcer s-a dus să se plângă oficialilor americani că a fost dată afară din TVR.

● Un alt reporter TVR informa ambasada despre intruziunea politicului în instituţia în care lucra.

● Gelu Trandafir, membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), explica presiunea politică în alegerea şefului CAN, dar în acelaşi timp îşi dădea cu părerea despre procurori şi judecători, blamându-i pe cei din urmă.

● Trandafir a fost ales în CNA în decembrie 2006 la propunerea preşedintelui Traian Băsescu.

● Ancheta legată de datoriile TVR a fost stopată de un parlamentar şi de ministrul de Interne.

PDF Data: 10/25/2007
Ora: 1:59:00 PM
ID: 07 BUCHAREST 1215
Tipul: CONFIDENTIAL
Sursa: Embassy Bucharest
Directorul Departamentului Ştiri din TVR, Rodica Culcer, s-a dus pe 18 octombrie 2007 să se plângă oficialilor americani de presiunea politică care a împiedicat-o să difuzeze un alt film cu fostul ministru al Agriculturii, Traian Remeş. Ea a spus că de când Alexandru Sassu a fost numit la conducerea TVR au existat numeroase tendinţe de a se interveni în conţinutul editorial. Ea a adăugat şi presiunea politică împotriva jurnaliştilor care demască corupţia.

Culcer a spus că a doua zi dimineaţă după ce primele imagini cu Remeş au fost difuzate, că Alexandru Sassu i-a zis că „orice jurnalist ar fi făcut la fel”, dar după-amiază, Sassu s-a schimbat, precizând într-un memo intern că difuzarea unor imagini similare legate de Remeş „nu e corectă, legală şi oportună”.

Culcer a mai precizat oficialilor ambasadei că Sassu a spus în particular unor colegi din consiliul de administraţie al TVR că nu poate face aşa ceva unui guvern de la care cere bani. Culcer a mai zis că datoriile de 9 milioane de euro ale TVR se datorează fostului director general (n.r. ­ Tudor Giurgiu) care a dat contracte pe criterii politice, inclusiv firmelor prietenilor liberali.

Americanii au mai notat: „Rodica Culcer a precizat că ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a intenţionat să demareze o anchetă legată de datoriile TVR, dar a fost stopată de Bogdan Olteanu, pe atunci preşedintele Camerei Deputaţilor, şi de minsitrul de Interne Cristian David”.

Culcer a mai adăugat că Sassu a primit ulterior pentru TVR aproape 3 milioane de euro chipurile pentru echipamente tehnice. Culcer se aştepta să fie dată afară, dar a spus americanilor că-l va da în judecată direct pe Sassu, pentru că decizia acestuia nu a implicat şi departamentul Resurse Umane din TVR.

Rodica Culcer a pretins că intervenţiile lui Sassu au început imediat după ce a angajat-o pe Mura Frânculescu pe post de consilier pentru partea de editare. Apoi, Culcer s-a plâns de două ori de intruziunea lui Frânculescu pe partea editorială, dar s-a lăudat că a reuşit să o facă pe cea din urmă să renunţe la asemenea practici.
Apoi Culcer s-a plâns şi de intervenţia publică a prim-ministrului Călin Popescu Tăriceanu în care acesta spunea că în cazul Remeş a fost încălcată deontologia jurnalistică.

Un alt reporter TVR a spus ofiţerului politic al Ambasadei SUA că sunt în permanenţă situaţii în care TVR serveşte interesele guvernului. Şi un reporter al Rompres (n.r. – actual Agerpres), agenţia naţională de ştiri, a precizat că Guvernul încearcă să deţină controlul asupra instituţiilor media naţionale.

CNA a decis că orice jurnalist ar fi dat publicităţii acele imagini şi i-a cerut lui Sassu să dea explicaţii în faţa Consiliului pe 25 octombrie.

Gelu Trandafir, membru CNA, a stat şi el de vorbă cu oficialii ambasadei americane pe 19 septembrie, cărora le-a explicat că există o presiune crescândă a politicului în mass-media.
El a spus că totul a început când Parlamentul a decis ca Sassu, fostul şef cu propaganda al PSD, să fie şeful TVR, iar liberalii au primit conducerea CNA. Trandafir a arătat că membrii CNA au decis să amâne alegerile pentru funcţia de preşedinte, dar au fost presaţi şi ameninţaţi telefonic să-l aleagă pe Popescu imediat, adică pe 13 septembrie 2007. „Când telefoanele sunt închise, sunt independenţi. Dar când sunt chestiuni importante la mijloc, ştim cu cine votăm”, a spus Trandafir americanilor. Tot el a mai adăugat că din cauza legăturilor politice îi va fi foarte dificil lui Popescu să-l sancţioneze pe Sassu.

Pe de altă parte, Trandafir a descris TVR ca fiind „foarte independentă” în perioada 2005-2007, dar că apoi s-au făcut paşi înapoi. Tot el a mai spus că Bogdan Olteanu s-a plâns de faptul că TVR a închinat balanţa în favoarea avioanelor de luptă F16 într-una din emisiuni.

Trandafir, care a fost numit de preşedintele Traian Băsescu, nu a fost de acord cu această abordare spunându-le americanilor că problema a început de la o dispută dintre Rodica Culcer şi Olteanu, acesta din urmă răspunzând cu un atac împotriva TVR care făcea promo pentru avioanele americane.

Membrul CNA a mai amintit de nemulţumirea crescândă a parlamentarilor legată de independenţa mass-media electronică, în special după ce acele imagini cu Remeş au fost difuzate. Cazul Remeş, s-a mai destăinuit Trandafir americanilor, a fost un punct de cotitură pentru că în acest caz nu s-au respectat regulile informale de a proteja corupţia şi pentru că publicul a putut vedea imaginile „înainte ca un judecător să poată să le respingă discret… Acum ei (politicienii) sunt foarte nervoşi”.

El a mai adăugat, fără a avea legătură cu cazul Remeş sau cu CNA, că „cei mai mulţi judecători sunt aliaţi cu politicieni corupţi – ei trebuie să-i protejeze… Întregul sistem a fost construit pentru a proteja, nu pentru a pedepsi”. Trandafir a mai spus că procurorii, începând cu 2004, şi-au făcut treaba aducând în faza justiţiei cazuri importante, dar problema este la judecători.

Comentariile oficialilor americani după aceste întâlniri cu reporterul, Culcer şi Trandafir au fost că nu este o surpriză că guvernul liberal doreşte un control mai mare a mass-media deoarece urmează alegerile europarlamentare, mai ales că televiziunea are un rol important pentru opinia publică.

Difuzarea filmului cu Remeş a avut un efect devastator pentru imaginea PNL, fapt confirmat americanilor şi de o sursă importantă de la Preşedinţie care a spus că o transcriere a comentariilor lui Remeş când se pare că lua şpagă a apărut în ziare cu câteva zile înainte de film, dar că povestea a dispărut fără urmă până când imaginile „scurse” au fost difuzate. Aceste presiuni coincid şi cu altele din sistemul judiciar

Despre Ovidiu
Mintea nu este un vas care trebuie umplut, ci un foc care trebuie aprins. (Plutarh)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: